Jeg er blevet mørkhåret

En snak om fravær

En snak om fravær

Sidste år, fik min klasse en aflevering for af vores dansklærer, hvor vi hver især skulle skrive om fravær på ungdomsuddannelserne. Det fik mig til at tænke over, hvor slemt det egentligt er blevet de sidste par år.

Flere unge ser ungdomsuddannelserne som en pligt og ikke noget de gør af egen fri vilje. Det kan have konsekvenser for både skolen og eleverne. De unge kommer og går, når det passer dem. De tager ikke skolens regler alvorligt. De ødelægger ikke kun deres egen læring, men også undervisningen for de elever, der kan finde ud af at komme til tiden og har viljen til at lære. Underviseren skal bruge ekstra energi på at omrokere grupper og opgaver, og holde fraværsamtaler med de unge. På den måde går der en masse tid tabt. Problematikken kan også være at de ikke uddannelsesparate unge, bliver presset ind på en uddannelse, hvor niveauet er for højt, og presset bliver for stort for dem. Det gør at de falder fra og svæver på grænsen til at blive smidt ud af skolen.

I november 2011 blev der lavet en fraværkampagne af Ministeriet for børn og undervisning, i håb om at få eleverne til at møde i skole og opnå bedre resulterer. Skuespilleren Rasmus Bjerg sang til melodien “lidt i fem” som Rasmus Seebach har skrevet, i håb om at få budskabet ud. Videoen blev udgivet på internettet og i tv’et. Selvom de unge og deres forældre syntes videoen var sjov og formålet var godt, hjalp den ikke nok. De unge vil selv styre, hvornår de vil i skole og have fri. Fravær og frafald er generelt et stort problem på skolerne i de ældre klasser på gymnasier og især på erhvervskolerne, hvor næsten hver tredje elev falder fra. Med de 15 millioner kampagnen kostede, kan man så spørge, om det var det værd?

I min klasse er der mange der kommer og går som det passer dem. Mange sidder og spiller på computer og hører slet ikke efter.

Regeringen indgik et bredt forlig om de gymnasiale uddannelser, der trådte i kraft i 2017. En af årsagerne til reformen var at for mange unge starter på en gymnasial uddannelse uden at have de fornødne faglige forudsætninger til at gennemføre uddannelsen. Jeg tror ikke det alene er grunden til det høje fravær på ungdomsuddannelserne, da jeg tror at de lange skoledage også stiller en stor rolle. Nogle unge kan ikke overskue at have så lidt fritid. Lektierne hober sig op og bliver uoverskuelige, og så er det nemmere for de unge, bare at blive væk fra timerne, så de undgår  en konflikt med læreren.

Er reglerne for løse i dag? Noget tyder på det. Med den nye reform skulle det blive mere tydeligt hvilke muligheder og krav der stilles til de forskellige ungdomsuddannelser, så det skulle blive lettere at vælge den rigtige uddannelse fra starten. Samtidig skærpes kravene for at blive erklæret uddannelsesparat til de gymnasiale uddannelser.

Jeg tror generelt det er godt, at de unge ved hvad der forventes af dem og at reglerne bliver strammet lidt op.

Det er elevernes ansvar at møde op på skolen til tiden og være undervisningsparate. Hvis dette ikke er muligt for eleven, skal skolen være mere konsekvent overfor eleven. Jeg mener dog, at skolen skal forsøge at hjælpe eleven og holde en fraværsamtale, så årsagen kan blive løst og der kan blive sat regler for eleven. Om det bliver bedre med den nye reform må tiden vise, men jeg er sikker på at mindre fravær, ville gøre læringen meget bedre for alle.

Jeg håber det var med til at få jeres tanker igang. Hvad er jeres holdning til fravær? Oplever I det ofte i jeres klasse?

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

 

Næste indlæg

Jeg er blevet mørkhåret