Uheldige mig...

New York #1

For tre uger siden rejste jeg til New York sammen med familien for at opleve New York og det nordøstlige USA. Tilbage i 2014 var jeg for første gang i USA, hvor vi rejste rundt i Californien, så denne gang skulle vi opleve den mere historiske del af USA.

Flyveturen varede ca. 7 1/2 time til New York, hvorefter vi tog metroen fra lufthavnen til 59 street og derfra gik vi til 57 street, til vores hotel – The Watson Hotel.

Vi ankom fredag aften (NY tid – 6 timer bagud) og lørdag startede vi dagen med at gå ned og spise morgenmad på en dinner i nærheden af hotellet. Retterne var meget store, så man begynder at forstå, hvorfor der er så mange store mennesker i USA…

Senere på dagen – efter at have set VM kampen Frankrig mod Argentina, tog vi metroen til Ground Zero, grunden hvor World Trade Center tidligere stod, og hvor 9/11 Memorial idag ligger. Det består af en park og 2 bassiner, som symboliserer de to tårne. I kanten af de to bassiner, er indgraveret navnene på de mere end 3000 mennesker, der mistede livet efter angrebene på både World Trade Center og Pentagon. Nogle steder er der sat flag og blomster ved et navn, hvilket er meget bevægende. Ved siden af Ground Zero ligger 9/11 museet, som fortæller hele historien om 11. september. Man kan se klip fra nyhedsudsendelser, der viser hvordan flyene fløj ind i tårnene og der er en masse andre visuelle effekter, som halvt udbrændte brandbiler, aviser, efterlysninger fra pårørende mv. I en særskilt afdeling er der billeder og navne af alle de omkomne. Det var en mærkelig og vemodig oplevelse at gå rundt derinde, men desværre også lidt kommerciel. Ved siden af Ground Zero er det nye One World Trade Center opført – også kaldet Freedom Tower. Tårnet er 541 meter højt og er en af verdens højeste bygninger. Generelt er bygningerne i New York kæmpe høje, så man føler sig ret lille mellem de store bygninger.

Man har ikke været i New York uden at have smagt en af deres populære salt kringler fra en af de mange madboder.

Ikke så langt fra Ground Zero ligger Battery Park, hvor vi gik en tur langs floden med Frihedsgudinden i horisonten.

Senere på dagen tog vi en sejltur ud til Staten Island, hvor vi sejlede forbi Frihedsgudinden. Vi gik en tur på øen Staten Island, men der var ikke meget at opleve, så vi sejlede retur igen. Sejlturen var rigtig fin og det var flot at se Frihedsgudinden ved solnedgang på den første dag.

Senere på aftenen gik vi tur på Times Square, der lå tæt på vores hotel. Der var sindssyg mange mennesker, biler/taxaer og reklamer over alt. Hele gaden blev lyst op af reklamer fra alle storskærmene. På Times Square ligger også mange af de store mærker og brands, som man kender. Måske I kan spotte nogle på billedet?