At blive væltet

Min weekend til Møns Klint

Forrige weekend var mine forældre, bror og jeg på tur til Møn. Vi havde lavet det til en weekendtur, så vi kunne nå at opleve lidt. Vi kørte lørdag formiddag og startede turen med en gåtur rundt i Stege, som er hovedbyen på Møn og som kan beskrives som en lille hyggelig handelsby med en hel masse genbrugsbutikker. Aldrig har jeg oplevet så mange genbrugs- og antikvitetsbutikker som på Møn.

Derefter fik turen videre til den lille ø Nyord, som er forbundet til Møn med en lille bro, hvor omkring der var svaner i massevis. Den lille by er ret idyllisk og har sin egen lille hyggelige havn. Det blæste en del om lørdagen, så det var næsten svært at slå fast ude på havneområdet. Rundt omkring på øen kunne man købe lokale råvarer og kunsthåndværk som fx glaskugler, der var ophængt i træer. Sød og sjov måde at udstille dem på.

Noget Møn er særlig kendt for er deres is – Møn is. Man kan købe isen mange steder på Møn, men det er nu rigtig hyggeligt at køre ud på gården, hvor alle køerne går ude på marken, og hvor de har ismejeri og gårdbutik, hvor man kan købe de lækreste is og få en god oplevelse samtidig. Vi var forbi både om lørdagen og om søndagen. Og siger det bare, man står i lang kø for at købe is, men det er ventetiden værd. Jeg bestilte begge dage en is med iskaffe og eksotisk is (passionsfrugt, kokos og hindbær). Nøj den var god!

Vi overnattede på hotel Præstekilde, hvor den stod på lækker 4 retters menu med lidt af en vinmenu til. Skal vi ikke bare sige, at vi fik rigeligt med vin… Godt at vi bare skulle op på vores værelser bagefter.

Næste dag tog vi turen til Møns Klint, hvor vi startede med at gå en god tur oppe, for så at tage trappen længst til højre ned. Der var ca. 500 trin ned. Puha ens ben rystede helt, da man kom ned.

Møns Klint er simpelthen så smuk nedefra vandet. Folk havde stablet tårne af sten, og man kunne samle sjove sten og måske være heldig at finde vættelys. En ting må man sige om Møns Klint – det er god lægtræning. Man går hele tiden og træder på en masse sten, som skrider under fødderne på en, så man skal være ret opmærksom, og går næsten og kigger mere ned end op på de smukke omgivelser.

Min bror og jeg var ret enige om tøjet for dagen… Vi havde i hvert fald næsten valgt at tage det samme på. Haha.

Sidst på dagen besøgte vi Liselunds slotshave, hvor vi gik en kort tur og så blandt andet påfugle. Derefter var vi trætte og ville bare hjem. Vi endte med at have gået 18.000 skridt og 92 etager om søndagen. Puha jeg havde ondt i læggene dagen efter, hvor jeg skulle på arbejde. Men alt i alt en hyggelig og smuk tur til Møn.