Min første uge i Secondly

Toscana

Lucca

Efter Den italienske riviera kørte vi til Toscana og holdt den sidste del af vores ferie. På vejen til Toscana besøgte vi den hyggelige middelalderby Lucca, som altid er et besøg værd. Den gamle by er omkranset af en flot bymur fra renæssancen. Her kan man fx leje cykler og køre en tur rundt på muren og nyde udsigten. Vi spiste frokost i den gamle bydel, inden vi kørte til vores feriebolig i Toscana.

Feriestedet

Ferielejligheden lå i Tavarnelle Val di Pesa mellem Firenze og Siena lidt oppe i bjergene med den flotteste udsigt over vinmarker og oliventræer. Dette var udsigten fra poolen, som man bestemt ikke kunne brokke sig over, men det blæste dog en del nogle af dagene.

Greve in Chianti

Mandag tog vi en tur forbi Greve in Chianti, med det primære formål at besøge slagterbutikken “Antica Macelleria Falorni”, som har et udsøgt udvalg af pølser og skinker. Alle pølser laves efter gamle håndværkstraditioner og alt kød kommer fra lokalt opdræt. Slagteren ligger på byens torv – Piazza Matteotti – hvor der både er cafeer, restauranter og forretninger. Vi spiste frokost på den tilhørende café og fik et lækkert udvalg af tapas og tatar. Samtidig kunne vi fejre at Viktor Axelsen vandt OL guld i Badminton, da vi så kampen på mobilen, mens vi spiste.

Tavarnelle Val di Pesa

Tirsdag aften i Tavarnelle Val di Pesa rykker alle restauranterne deres borde ud på gaden og byen forvandles til en stor byfest, hvor de lokale kommer og spiser med deres familier og venner. Vi fik tippet af vores italienske udlejer, som anbefalede os at spise Bistecca Fiorentina, som er en stor t-bone steak, der tilberedes med olivenolie, rosmarin og citron. Man betaler efter vægt og en Bistecca er stor nok til 3-4 personer, da den typisk vejer 800-1000 g. Vi blev hurtigt klar over, at det blev svært at få et bord på restauranterne, da langt de fleste var reserveret af de lokale på forhånd. Foran byens slagter var der fx opstillet en masse langborde og de var alle reserveret til de lokale, der kom ved 20-tiden.

Heldigvis var vi hurtige og fandt et sted, hvor der var et bord tilbage til 4 personer. Så her endte vi med at spise lækker mad og selvfølgelig Bistecca. Og nøj hvor smagte det GODT! Kæmpe anbefaling, hvis du er i Toscana.

Firenze

Onsdag tog vi til Firenze, som er hovedstaden i Toscana. En by, jeg har besøgt mange gange før, men som imponerer hver gang. Byen er kendt for domkirken Cattedrale di Santa Maria del Foire, kopi af den berømte “David” statue af Michelangelo på Palazzo Vecchio og middelalderbroen Ponte Vecchio, der går over floden Arno, og hvor der ligger den ene guldsmedeforretning efter den anden.

San Gimignano

San Gimignano er nok en af de hyggeligste middelalderbyer i Toscana, jeg har besøgt. Byen ligger på toppen af en bakke og har bevaret 14 af de smukke tårne, der gør at man kan kende byen på lang afstand. Byen ligger i de smukkeste omgivelser af vinmarker og olivenlunde, og så har byen også verdens bedste is. Isbutikken Gelateria Dondoli er flere gange blevet kåret som verdens bedste is. Og har man smagt isen, så ved man godt hvorfor. Isen har så meget smag i sig og den lækreste konsistens, at man SKAL smage den, hvis man er i nærheden. Jeg har smagt meget is på mine ferier i Italien gennem tiden, men selv ved en blindsmagning, ville jeg med det samme kunne sige, hvilken is der var fra Gelateria Dondoli. Alt is er selvfølgelig hjemmelavet og der er så mange forskellige smage, at det næsten er umuligt at vælge.

Siena

Den sidste feriedag var vi et smut i Siena. Byen har vi besøgt fem gange, så det var mest for gensynets skyld. Byen er blandt andet kendt for den smukke plads Piazza del campo, der har form som en musling. På pladsen ligger rådhuset, Palazzo Pubblico, som Københavns rådhus har fået inspiration fra. To gange årligt bliver hestevæddeløbet Palio afholdt på pladsen.

Wow nu blev indlægget pludselig meget langt. Jeg overvejer at lave en guide over skønne steder i Italien, når jeg engang får tid til at skrive det. Jeg har nemlig en masse gode anbefalinger af restauranter, byer man skal besøge og fine perler i Italien, jeg gerne vil dele ud af.

Vi havde i hvert fald en skøn ferie i Italien. Corona kunne næsten ikke mærkes, undtagen når man skulle have mundbind på indenfor i butikker. Jeg håber I også har haft en dejlig sommerferie, og kan bruge indlægget som inspiration til en ferie i Italien.