Outfit #151 - Familie fødselsdag

3 gode grunde til stadig at blogge

I en tid hvor Instagram og TikTok efterhånden er de medier folk bruger, og hvor alting skal være hurtigt og underholdende, hvordan kan det så være, at jeg stadig blogger, når mange andre stopper og skifter medie? Det har jeg faktisk tænkt lidt over, og det er endt ud med 3 gode grunde til stadig at have en blog, som du kan læse her.

Ejer sin egen platform

Det er ikke mange uger siden at Instagram og Facebook var nede en hel dag, og mange influencer blev bekymret for deres arbejde, da de lige pludselig ikke kunne levere de aftalte samarbejder. Når man har en profil på et socialt medie som Instagram, Facebook, YouTube, Tiktok og Twitter, skal man huske, at der er en virksomhed bag, der ejer ens platform. De bestemmer teknisk set over ens profil. De bestemmer algoritmen, hvad de synes, du skal se og hvem, der skal se dine postes. Ligeledes bestemmer de, om de synes dit indhold overholder DERES regler for platformen.

Med en blog, skal man ikke være bange for at få taget sin platform fra sig. Jeg ejer og betaler for mit eget domæne og hjemmeside, hvilket vil sige, at det er mine egne regler, der gælder og der ikke på samme måde er en grænse for, hvad jeg lægger op.

Hvis Facebook og Instagram en dag går helt ned, bliver lukket eller vælger at gå i en anden retning, så har jeg stadig min blog og platform, som jeg kan tjene penge på og gøre mit arbejde fra, hvilket nok er den største fordel ved at have en blog.

Skriv og indsæt lige så mange billeder du vil

I forhold til formatet på Instagram, som flest unge er på nu, så kan man ikke skrive særlig lange tekster på Instagram eller vise mere end 10 billeder i samme post. Der er en begrænsning, som gør at det er svært at lave visse former for indlæg. Fx kan du ikke lægge links ind i en tekst, den skal være i bio eller en story, som alligevel forsvinder eller bliver ændret efter få dage.

I et blogindlæg kan man linke til alt og indsætte lige så mange links som man vil, der er ingen begrænsning, som på Instagram. Det er også nemmere at finde gamle indlæg og have en stuktur over sin blog i menulinjen. Jeg ser mange muligheder i formatet, som samtidigt kan deles på Instagram og Facebook, men stadig med det formål at få folk ind på bloggen og læse indlægget.

Vi lever i en tid, som udvikler sig hele tiden på de sociale medier. Ingen ved om Instagram, YouTube, Facebook eller TikTok bliver brugt om bare få år, eller om der er kommet et nyt mere spændende medie til.

Jeg tror vi kommer ind i en periode, hvor det handler om fordybelse igen. Det vil sige, at jeg tror vi kommer tilbage til længere tekster, i stedet for hurtige videoer og Instapost, som vi ikke kan finde igen, hvis vi altså ikke har gemt dem.

SEO

Vidste du, at mange virksomheder har en blog på deres hjemmeside? Det har de af den ene årsag, at de får en masse SEO ud af det, der gør de nemmere kommer frem på Google. Det formål har en blog selvfølgelig også. Når man skriver en brugbar guide eller et spændende indlæg, og måske har nogle af SEO tricksene i baghovedet, så er der stor sandsynlighed for, at dit indlæg kommer frem på Google under en søgning på netop det emne, du skrev. På den måde får man flere læsere på sit indlæg, og kan forhåbentlig hjælpe andre med viden, råd eller inspiration.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Outfit #151 - Familie fødselsdag